Sunday, November 23, 2008

What can we make from "daun kelapa"?... (Part III)

As I promised, regarding this entry, I will show the pics of "pelepas" or "leppah".... hehehe... I asked my mother why people call it as "pelepas"... my mother said, " kalu tarik dua-dua bucu yg bwh ni, ye terlepas la dari ikatan ye... mcm reben".

So, can you make it by yourself??? hehehe... I will post the step to make it later...

Pelepas

UPDATE:

Asal-usul pelepas:

Mengikut kepercayaan orang dulu-dulu, pelepas di gunakan untuk "melepaskan" seseorang dari "sesuatu" seperti kene sampuk, badi dan macam-macam lagi la. Kadang-kadang, pelepas juga di gunakan untuk melepaskan seseorang itu dari ape-ape je (bukan bende2 ghaib je...) aku pun x faham sgt kepercayaan ni... aku pun x tau sgt... hehehe...

Cara menggunakannya:

Tarik kedua-dua belah hujung dgn pantas... dan ikatan itu akan terlepas la... macam reben....

p/s: I just make it for fun because its shape look cool and nice...

6 comments:

Szakif said...

itu ade 2 pelepas ke, atau mmg rupenye macam tu? it's like what? pedang ke? aku tak dapat clear picture la pulak what or how it is used...:)

Jepah said...

>>>szakif:
mcm reben... mmg rupenye mcm tu... ade kepercayaan org dulu2 psal pelepas ni...

Szakif said...

kepercayaan apakah?

Jepah said...

>>>szakif:
"kepercayaan"... nnti aku update this entri...

Szakif said...

eheh~ aku bab2 kepercayaan yang gini, susah sket nak masuk :D

Jepah said...

>>>szakif:
aku pun... hehehe... mcm aku ckp, aku blajar sume stuff ni just for fun...