Saturday, December 27, 2008

Hudud dibantah, Nabi dihina....

Mungkin ini pertama kali aku menulis entri sebegini... tetibe hatiku tergerak untuk menulis entri sebegini apabila membaca berita-berita di dada akhbar, blog kawan-kawan dan macam-macam lagi... Izinkan diri ini yang sangat sedikit ilmu untuk berkongsi dengan semua pembaca... Bukan emo, bukan apa... sekadar untuk renungan bersama...

Beberapa hari lepas, terpampang di dada akhbar, ada sesetengah pihak membantah cadangan pelaksanaan hudud di Malaysia. Tidak hairan jika yang membantah itu orang bukan Islam. Akan tetapi, ada juga di kalangan orang Islam yang membantah. Apa sudah jadi? Adakah mereka ini tidak yakin akan hukum ALLAH? Adakah mereka yang membantah ini telah mengkaji hukum hudud? Fikir-fikirkanlah...

Malam semalam, negara di gemparkan dengan kewujudan blog yang menghina Rasulullah S.A.W. Apa sudah jadi? Dulu, berlaku kes karikatur Denmark... Sekarang ini, dalam negara Malaysia ini sendiri... Apa tindakan sepatutnya yg boleh di ambil? Walaupun blog itu telah berjaya dihapuskan, bagaimana kita hendak mengelak semua perkara ini berulang kembali? Fikir-fikirkanlah...

Pautan:
1 - Hudud
2 - Kenapa batah hudud?
3 - Q & A on the Hudud and Qisas Enactment
4 - Amaran untuk bloggers
5 - Street Talk - Adibah Hina Nabi
6 - Cakap banyak x guna
7 - Merasa terpanggil

4 comments:

Szakif said...

yup aku juga terus terkejut bila dapat tahu pasal blog yang menghina Nabi Allah nabi kita tu. bapak hangen, tapi sebenarnye lebih hangen dengan komen2 emo yang orang hantar kepada penulis blog tu. i think that's not the way to solve the problem

sekang dah takde eh blog tuh?

pasal hudud tuh... ala.. bab yoga pun bising~ yoga perkara kecil kalo nak bandingkan dengan hudud, so aku tak pelik. tapi aku akan pelik kalo semua benda pun orang dalam Islam sendiri membantah.

majlis fakta kebangsaan dibantah, dan pentadbir yang nak laksanakan hudud pun nak dibantah. takut ke?

Jepah said...

>>>szakif:
xtau la... aku pun heran... sedih bile tgk keadaan mcm ni berlaku...

3p4h said...

Sbnrnya jep, aku da bca entri ko ni bkali2, tp stil xnk kuar gk idea nih...

Psl nk elak bnda ni blaku mmg xdpt aku rasa, sbb dlm Quran sndri da ckp yg Yahudi n Nasrani xkan puas ati slagi kita xmasuk agama dorg.

So bnda ni mmg akn ttp blaku. Cmne???

Jepah said...

>>>epah:
btol tu... tp kalu sume org Islam mempunyai akidah yg kuat, aku rase, mereka ini akan gerun dgn org Islam... btol x?