Tuesday, December 16, 2008

My brother's wedding ceremony...



“Aku terima nikahnya _____ dengan mas kahwin sebanyak _______ tunai…”

Itulah akad nikah yang diucapkan oleh abangku yang ke-4 (anak yang ke-7) yang mengakhiri zaman bujangnya pada 14/12/08 yang lalu. Dengan ucapan itu, secara rasminya, abangku telah sah berkahwin dengan gadis pilihannya. Majlis akad nikah berlangsung di sebuah masjid di Kampung Tersusun Sungai Siput, Perak. Setelah selesai majlis akad nikah, kami sekeluarga (8 buah kereta semuanya) berangkat ke rumah isteri abangku di Felda Lasah, Sungai Siput, Perak. Kami mengikuti aturcara majlis perkahwinan di sana mulai pukul 12 tengah hari hingga 3.30 petang. Selepas itu, kami sekeluarga pulang ke Terengganu.




Alhamdulillah, majlis perkahwinan abangku berjalan dengan lancar. Kami sekeluarga pun selamat tiba di Terengganu pada pukul 11.30 mlm hari yang sama. Perjalanan yang agak panjang dan memenatkan.



Bergambar dengan pengantin... =p

Macam biasalah, apabila adanya majlis perkahwinan, ada la soalan-soalan “cepu mas” untukku.

"Na’im da kawen. Epah bila lagi?”

Jawapanku amat mudah…


“Ada sorang lagi abang yang tak kawen. Lagi pun, belajar tak habis lagi. Buat apa nak fikir lagi pasal kawen…”


Ada juga abangku yang berseloroh.


“Lepas ni, syarat nak cari isteri, rumah bakal isteri x bleh lebih dari 3 jam perjalanan. Hahahaha... kalu x, kami x hantar la gi kawen...”


Semuanya gara-gara rumah isteri abangku yang ini sangat jauh. Penat nak memandu kereta… hehehe…
--------------------------------------------------------------------------------------

Aku hanya berdoa memohon kepada ALLAH semoga aku dikurniakan isteri yang beriman dan solehah. insyaALLAH…

20 comments:

© Liyana.Sara.Salleh said...

tahniah dapat kakak ipar baru...

biaselah bab2 kena soalan cepu mas ni...
saya selalu je kena time siblings abah datang melawat...

kalau dah jodoh orang jauh nak wat camne...
macam tu baik cari orang senegeri je la jepah...

Jepah said...

>>>liyana:
tq2...

tulah... soalan cepu mas ni mmg selalu ada... huhuhu...

btol2.. kalu da jodoh org jauh, nk wat camner... mmg niat di hati nk cri org senegeri je... tp kita hanya merancang, DIA yang tentukan...

Anonymous said...

awak bukan ke dah ade awek,kan?

Jepah said...

>>>anonymous:
mane ade awek lg... single n available lg...
belum masenya utk ada awek ni...

As said...

tahniah~ :D

Jepah said...

>>>as:
tq2...

Anonymous said...

ye ke takde awek lagi?sebab macam dah heboh je satu malaysia yang awak ni dah ada awek dan dah berpunya

Ddweee said...

tahniah dapat kakak ipar..
tahniah juga utk seluuh family..

waa,kakak ipar org perak la kan..
hmmm..

bila wat kenduri kat ganu plak?

Jepah said...

>>>anonymous:
btol la xde awek lg... masih belum berpunya...
sy bukan mawi smpai satu malaysia nk amek tau sal sy...
time kasih...

Jepah said...

>>>Ddweee:
a'ah... org perak... ayah chik pun gi ari tu...

kenduri kat ganu, 20hb ni...

alif zai mim ra said...

tahniah~ huu..mcne rsenyer ade kak ipar ek? yg pasti, hawa xkan dpt rse sbb hawa ank sulung. hehehe

Jepah said...

>>> alif zai mim ra:
best jgak la... mmg best...
makin bertambah la isi rumah ni nnti... hehehe

3p4h said...

Hahaha... mmg xboleh blah la anonymous 2... Erm... bdw sabar je la..

p/s: Nnt bl da ada yg bkenan d ati gtau la eh.. hehehe

Jepah said...

>>>epah:
mmg xleh blah... merapu je...

yg berkenan da ade, tp, dia lak x berkenan kat aku... muahahaha... just kiding... lih9x

izzahismail said...

tahniah! for the new in law.

kre okey perak tau.
my in-laws are all from Kelantan.

frm johore to kelantan.

mmg penat!

Jepah said...

>>>izzah:
kalau da jodoh, nk wat macam ne, kan? jauh pun, jauh ler...

Anonymous said...

siapa yang awak berkenan tu,tapi dia tak berkenan kat awak?ada ke orang yang sanggup tolak awak?awak kan jejaka yang 'paling hensem' sekali.

Jepah said...

>>>anonymous:
merapu je la awak ni...

Anonymous said...

ape perasaan menyintai orang yang tak menyintai awak?

Jepah said...

>>>anonymous:
no komen.. =p