Wednesday, December 31, 2008

Is money really important?

Entri ini tidak di tujukan kepada sesiapa... hanya untuk renungan bersama....

Pernah tak anda mendengar mana-mana wanita yang telah bergelar ibu mengatakan begini...

Scene 1
Ibu A: Anak aku... nama je keje hebat-hebat... tapi, satu sen pun x pernah bagi kat aku... aku bukanlah nk sgt duit dia... tapi, sekurang-kurangnya, bagi la sket. x ingat jasa mak sendiri ke?

p/s: padahal dia tidak sedar bahawa anaknya tanggung sume keperluan rumah. Semua bil-bil anaknya yang bayar... penting sangat ke duit?

Scene 2
Ibu B: Anak aku... keje biasa-biasa je... tapi, tiap2 bulan bagi kat duit kat aku.... sejuk perut mengandung...

p/s: padahal dia tidak sedar anaknya buat keje haram... penting sangat ke duit sampai x ambil peduli keje anak?

Scene 3
Ibu C: Anak aku, x pernah bagi duit kat aku kalau aku x mintak....

p/s: padahal dia tidak sedar anaknya sentiasa membeli buah tangan setiap kali melawatnya.... penting sangat ke duit?

Sekadar renungan bersama.... penulis pernah mendengar perbualan sebegini.... maklumlah... penulis orang kampung... macam-macam ragam orang kampung yang penulis telah selami... Alhamdulillah, ibu penulis tidak seperti scene-scene di atas....

Penting sangat ke duit? Atau sikap anak yang lebih penting? Adakah duit boleh membalas jasa-jasa ibu mengandung, menyusui, membesarkan, mendidik? Fikir-fikirkanlah....

..............

Tuesday, December 30, 2008

Am I multitasking person? Multipurpose? Multiplayer? =p

From Zaki, he said "MULTITALENTED"... Am I? huhuhu... thanks Zaki for the word... =)







Owh... yang ni untuk dimakan ye... =p
UPDATE:
Even I am not expert in these jobs or tasks, but I know and learn how to do them.... =)

Sunday, December 28, 2008

Salam Ma'al Hijrah... 1430H is coming...

Selamat menyambut awal Muharram 1430H... Tahun 1429H bakal melabuhkan tirai sebaik sahaja terbenamnya matahari pada hari ini... Semoga tahun baru hijrah ini memberi erti yang besar dalam hidup kita. Sama-samalah kita berhijrah dari tidak baik kepada yang lebih baik. Dari yang baik kepada yang lebih lebih baik... dan begitulah seterusnya...

Hari ini mesti lebih baik dari semalam... Esok mesti lebih baik dari hari ini... Bersama-samalah kita menyambut kedatangan tahun baru hijrah ini dengan doa awal tahun dan doa akhir tahun... rujuk entri ini untuk doa...

Semoga kita semua mendapat rahmat dari-NYA... InsyaALLAH...

Saturday, December 27, 2008

Hudud dibantah, Nabi dihina....

Mungkin ini pertama kali aku menulis entri sebegini... tetibe hatiku tergerak untuk menulis entri sebegini apabila membaca berita-berita di dada akhbar, blog kawan-kawan dan macam-macam lagi... Izinkan diri ini yang sangat sedikit ilmu untuk berkongsi dengan semua pembaca... Bukan emo, bukan apa... sekadar untuk renungan bersama...

Beberapa hari lepas, terpampang di dada akhbar, ada sesetengah pihak membantah cadangan pelaksanaan hudud di Malaysia. Tidak hairan jika yang membantah itu orang bukan Islam. Akan tetapi, ada juga di kalangan orang Islam yang membantah. Apa sudah jadi? Adakah mereka ini tidak yakin akan hukum ALLAH? Adakah mereka yang membantah ini telah mengkaji hukum hudud? Fikir-fikirkanlah...

Malam semalam, negara di gemparkan dengan kewujudan blog yang menghina Rasulullah S.A.W. Apa sudah jadi? Dulu, berlaku kes karikatur Denmark... Sekarang ini, dalam negara Malaysia ini sendiri... Apa tindakan sepatutnya yg boleh di ambil? Walaupun blog itu telah berjaya dihapuskan, bagaimana kita hendak mengelak semua perkara ini berulang kembali? Fikir-fikirkanlah...

Pautan:
1 - Hudud
2 - Kenapa batah hudud?
3 - Q & A on the Hudud and Qisas Enactment
4 - Amaran untuk bloggers
5 - Street Talk - Adibah Hina Nabi
6 - Cakap banyak x guna
7 - Merasa terpanggil

Friday, December 26, 2008

Home again???

"DD, ade kelas dop Jumaat ni?"
"xde. laa... dop tahu ke?"
"xdop org royak pun... konfem erk xdop?"
"yup.. konfem..."
"Bestnya xdop kelas. bleh la balik. masih ada urusan yang belum selesai di rumah.... esok (25/12/08) balik la..."

*note: the conversation happened on 24/12/08...

------------------------------------------------------------------------------------------------
"Esok (25/12/08) konfem ade kelas pukul 8 pagi"
(refer the link for more info)
"aduh... baru nk balik pg esok... xpe la...tangguhkan dulu..."

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Khamis, 25/12/08
"Assalamualaikum. umie, epah nk balik hari ni. esok (26/12/08) xdop kelas. nk balik ngan moto bleh?"
"Balik ngan bas je la... hujan lebat kat sini..."
"Ok..."
---------------------------------
"Umie, tiket bas pukul 9 malam ni... ade org bleh gi amek epah kat stesen bas dop?"
"Ade je... balik la dulu..."
"ok... Assalamualaikum..."
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Yahoo.... balik lagi... masih ade keje yang aku belum sempat selesaikan di rumah selama cuti yang lepas. jadi, aku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah selepas mendapat tahu kelas pada hari ini (Jumaat) batal. huhuhu...

I'm home again... yeeehaaa....

Wednesday, December 24, 2008

tag...

Just have some times to do the tag... i will answer two tags...

1st tag: this tag from izzati and mai...

Tagged The rules
Link to your tagger and post these rules

List 8 random facts about yourself and tag 8 people.

Tagging:

1.liyana
2.zaki
3.izzah
4.shamel
5.amin
6.epah
7.nadia
8.sabrina

8 Random facts about me
1. simple person
2. suke menyakat org n mengarut…
3. tak masuk tadika
4. serius bila wat keje
5. punctual… maybe… huhuhu
6. x reti nak bergaya…7. Suka study last minute… (ni kene ubah ni…)
8. pernah gagal dan pernah berjaya… =)

Myself

First name:
ahmad bermaksud yang terpuji

Name you wish you had:
nama yang ada makna yg baik dalam Islam… nama sekarang pun da cukup baik…

What do people normally your name as:
Epah (panggilan dlm family)
Jepah (kwan2)
Jep (Nama baru yang kwn2 panggil)
Adik (akak2 n mak sdare)

Birthday:
10 september 1987

Birthplace:
kg. banggol air lilih. Dilahirkan di sini, dibesarkan di sini dan masih menetap di sini. =)

Time of birth:
2.15 a.m.

Single or taken:
single ler…

Zodiac sign:
virgo

My apperiance

How tall are you:
179cm

Wish you were taller:
dah cukup tggi dah ni… =)

Eye color:
black

Current hair color:
black

Short or long hair:
short

Ever dye your hair a bizarre color:
of course not…

Glasses or contacts:
dua-dua x… Alhamdulillah, mata elok lg…

Do you wear make up:
no..

Paint your nails:
no…

Shy or outgoing:
both. Tgk keadaan…

Sexy or cute:
ntah ler…

Serious or fun:
tgk keadaan… bleh jd both…

A turn on:
wake up from bed

A turn off:
on bed… (sleep… hahaha)

This or That

Flowers or chocolates:
chocolate. That’s why my I named my blog as CuKeLaT… =)

Pepsi or coke:
pepsi…

Rap or rock:
both but depend on the lyrics gak…

Relationship or one night stand:
no comment..

School or work:
student kat universiti… =p

Love or money:
both. hahaha

Movie or music:
both.

Country or city:
country la… my hometown… =)

Sunny or rainy days:
rainy pun ok… sunny pun ok…

Friends or family:
of course family first… friends pun penting gak… both la… =)

Have you Everlied:
pernah je… hehehe

Stole something:
no comment… huhuhu

Smoked:
haram.

Hurt someone close to you:
pernah rasenye… =(

Broke someone's heart:
soalan killer ni… no comment… =)

Wonder what was wrong with you:
ntah ler…

Wish you were prince or princess:
prince la… xkan princess kot…

Like someone who was taken:
nope…

Shaved your head:
pernah…

Used chopstick:
baru skali dua gune chopstick

Sang in the mirror to yourself:
xde keje nk wat mcm ni…

Favourites

Flower:
roses

Candy:
balun je sume…

Song:
nasyid, bacaan Al-Quran, lagu2 lain pun layan gak… hehehe

Scent:
ape ni? Huhuhu…

Color:
hijau. dan warna2 yg lembut… purple, biru…

Movie:
layan jer sume yg best2…

Singer:
don’t have any…

Junk food:
suka BIKA… huhuhu

Website:
http://cukelat.blogspot.com

Location:
my hometown... =)


Animal:
arnab

Ever cried over someone:
yup… hihihi

Is there anything you wish you could change about yourself:
nak jadi lebih bertaqwa dan beriman kepada-NYA… insyaALLAH…

Do you think you're attractive:
xtau…

If you had to choose a fairytale as your life what would you choose:
no comment… =p

Do you play any sports:
badminton, futsal…

2nd tag: this tag from izzah...

THREE NAMES THAT FRIENDS CALL YOU:
jepah
jep
pah

THREE MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE:
1009
2806
0406

THREE THINGS YOU'VE DONE IN THE LAST 33 MINUTES:
tido
finishing my tag
designing

THREE WAYS TO BE HAPPY:
prayer.
smile.
Positive

THREE OF YOUR FAVORITE SONGS AS OF NOW:
Tanpa: 6ixth sense
Bawa ku terbang: fabulous cat
Permaisuti hatiku: hijjaz… hehehe

THREE OF YOUR FAVORITE HOBBIES:
blogging.
watching drama (jepun & korea)
badminton

THREE PLACES YOU WANT TO GO FOR VACATION:
Mecca
Japan
Korea

THREE FAVORITE CARTOON/ANIME CHARACTERS:
sinchan
ragon ball
doraemon

THREE MALLS YOU USUALLY GO TO:
Mydin mall
megamall
east coast mall

THREE FAVORITE DRINKS:
horlicks
sky juice.. =p
fruits juices..

THREE THINGS FOUND IN YOUR BAG:
notepad
pen
pencil

THREE FAVORITE COLORS:
green
purple
blue

TOP THREE HANGOUTS:
beach
mall
anywhere…

TOP THREE FOODS U LOVE SO MUCH:
Masakan umie… =)
Healthy foods
KFC (healthy ke? Hahaha)

TOP THREE "THINGS" SPECIAL TO YOU:
PC
handphone
pen or pencil

TOP THREE ATTITUDES YOU LIKE:
cool
humorous.
punctual

THREE THINGS YOU’LL BE DOING TOMORROW:
sleep
hangout kot…
duk je kat bilik…

THREE REASONS YOU ANSWER THIS SURVEY:
Izzah purposely tagged me. =p
I don’t have idea for new entry…
~~~blurr~~~

TOP THREE WHY YOU ARE BUSY AT THIS TIME:
I’m studying…
I’m designing…
I’m watching Korean drama…

THREE PERSON YOU WANT TO TAG:
liyana
zaki
as

Monday, December 22, 2008

New semester begin... and... the lectures begin...

Finally, the holiday is all over... New semester begin. Just finished the lecture of AHS 2252, Biochemstry of Metabolism. huhh... I need to face biochem again this sem. NO!!!! huhuhu... Our biochem class combined with 1st year of dietetics student even their course title is differ from us. but, the syllabus is the same... huhuhu...

This semester, like last semester, I'm taking 10 subject with 17.5 credit hours. I also got the schedule for this semester. I have class on saturday every two weeks. owh no!!! my weekend with class.... waaa....

I just hope that this semester, I can study harder and smarter than last semester. Hopefully, I can get good result this semester. InsyaALLAH... to all my friends, good luck for this semester...

[^_^]

Thursday, December 18, 2008

Why I chose "CuKeLaT"?

Some friends asked me why I chose CuKeLaT as my blog's name. I never tell in my entry why I chose this name. Cukelat has the same meaning with coklat or chocolate. The "orang Terengganu" pronounce coklat as cukelat. "Orang Terengganu" also refer sweet as cukelat not gula-gula. hehehe...

Ok. Back to the topic. The reason why I chose cukelat as my blog's name is because I love to eat chocolates and sweets especially when I'm in boring or stressful mode. Some research said that, by eating chocolates, we can reduce stress. So, I try eat chocolates when I'm in stress and its really works. I feel better when I eat chocolates and sweets. That's why I can keep my "happy mode" anytime and anywhere... huhuhuhu....

I'm blogging because I can fill my leisure time and I can relax myself. Same goes to cukelat. I eat cukelat when I want to make myself more relax. So, that's why I chose CuKeLaT as my blog's name... Am I answer the question (refer to the entry's title)?

peace no war... [^_^]

UPDATE:
I'm really love comments from you. However, I'm not prefer anynomous to leave comment because I prefer somebody I know to leave comments. tq2... =)

Tuesday, December 16, 2008

My brother's wedding ceremony...



“Aku terima nikahnya _____ dengan mas kahwin sebanyak _______ tunai…”

Itulah akad nikah yang diucapkan oleh abangku yang ke-4 (anak yang ke-7) yang mengakhiri zaman bujangnya pada 14/12/08 yang lalu. Dengan ucapan itu, secara rasminya, abangku telah sah berkahwin dengan gadis pilihannya. Majlis akad nikah berlangsung di sebuah masjid di Kampung Tersusun Sungai Siput, Perak. Setelah selesai majlis akad nikah, kami sekeluarga (8 buah kereta semuanya) berangkat ke rumah isteri abangku di Felda Lasah, Sungai Siput, Perak. Kami mengikuti aturcara majlis perkahwinan di sana mulai pukul 12 tengah hari hingga 3.30 petang. Selepas itu, kami sekeluarga pulang ke Terengganu.




Alhamdulillah, majlis perkahwinan abangku berjalan dengan lancar. Kami sekeluarga pun selamat tiba di Terengganu pada pukul 11.30 mlm hari yang sama. Perjalanan yang agak panjang dan memenatkan.



Bergambar dengan pengantin... =p

Macam biasalah, apabila adanya majlis perkahwinan, ada la soalan-soalan “cepu mas” untukku.

"Na’im da kawen. Epah bila lagi?”

Jawapanku amat mudah…


“Ada sorang lagi abang yang tak kawen. Lagi pun, belajar tak habis lagi. Buat apa nak fikir lagi pasal kawen…”


Ada juga abangku yang berseloroh.


“Lepas ni, syarat nak cari isteri, rumah bakal isteri x bleh lebih dari 3 jam perjalanan. Hahahaha... kalu x, kami x hantar la gi kawen...”


Semuanya gara-gara rumah isteri abangku yang ini sangat jauh. Penat nak memandu kereta… hehehe…
--------------------------------------------------------------------------------------

Aku hanya berdoa memohon kepada ALLAH semoga aku dikurniakan isteri yang beriman dan solehah. insyaALLAH…

Monday, December 15, 2008

I got a new niece!!!

Yesterday, 15/12/08, I got a new niece. She was born at 6.30 a.m.. I'm really want to see her at Manjung, Perak but I just back from Perak two days ago after my brother's wedding ceremony at Sungai Siput, Perak. Quite a long journey on that day. I will tell you about the journey in the next entry. InsyaALLAH... Let's see her pic... comelnye... ni anak sedara aku yang ke-14... huhuhu

Nur Zahirah Adibah

Wednesday, December 10, 2008

On leave...

Before it's too late, I just want to say that I will have short "on leave" starting from 12 dec 08 untill 14 dec 08. I will go to Perak for my 4th brother's (the 6th in siblings) wedding ceremony at Sungai Siput... Please pray for the smooth of the ceremony... So, I may not be on "blog" during the dates that I mentioned above. Feel free to leave comment if you want to do so... thanks...

Monday, December 8, 2008

Aidiladha Celebration...1429H...

Tahun ini, kami sekeluarga menyambut Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Korban secara sangat berserdahana. Ini kerana kami tidak melakukan ibadah korban pada tahun ini. Ini juga merupakan Aidiladha yang pertama kami sambut selepas kehilangan ketua keluarga yang amat kami sayangi pada April lepas. Kebiasaannya, jika kami tidak melakukan ibadah korban di rumah, kami akan pergi menjenguk rumah mak(baca=nenek) kami untuk menolong melakukan kerja2 selepas penyembelihan lembu. Akan tetapi, inilah juga Aidiladha pertama yang kami sambut selepas mak(baca=nenek) meninggal dunia pada Ogos lepas (just before I-QUEST. Aku tidak pulang ke kampung kerana tugas dan tiada kenderaan untuk pulang.) Jadi, boleh dikatakan inilah Aidiladha yang paling suram, sunyi dan sepi yang pernah aku sambut.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Suasana Aidiladha semakin telah terasa sejak masuknya waktu maghrib semalam. Takbir raya bersahutan kedengaran. Laungan takbir ini akan berterusan sehingga terbenamnya matahari pada 13 Zulhijjah. Sama-samalah kita menghayati makna takbir raya ini. Bukan sekadar melaungkan takbir, tetapi penghayatan takbir juga perlu ditanam dalam diri. InsyaALLAH....
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aku memulakan hari ini dengan solat Subuh berjamaah di surau berdekatan rumahku. Lepas solat Subuh, aku membaca al-Quran. Selepas itu, aku layan blog jap... Kemudian, aku menolong ibuku menyiapkan juadah di pagi raya, nasi beriyani "resipi sendiri".... hehehe...

Selepas itu, aku mandi sunat hari raya dan bersiap-siap ke surau berdekatan rumahku. Jalan kaki je... dan aku bersama-sama ahli surau melaungkan takbir raya sehinggalah datangnya imam untuk solat sunat Aidiladha. Selepas solat, aku mendengar khutbah yang di sampaikan oleh abangku sendiri.

Memakai jubah tinggalan arwah ayah


Setelah selesai urusan di surau, aku dan ahli keluargaku ke pusara arwah ayah di belakang rumahku dan naik kembali ke rumah untk menjamu selera. (pada Hari Raya Aidiladha, sunat makan selepas solat sunat Aidiladha. vice versa with Aidilfitri). Aku hanya berada di rumah selepas makan sehinggalah umie mengajak aku ke rumah adiknya(my aunty). Setelah pulang, aku hanya berada di rumah. Solat Zohor di surau dan kembali ke rumah. Apabila masuk waktu Asar, solat Asar di surau dan pergi ke rumah jiran untuk makan-makan... Kemudian, aku balik rumah dan layan blog lagi... huhh... seronok jugak walaupun sebenarnya bosan...hehehe...
Nasi beriyani "resipi sendiri"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Surau berhampiran rumahku

Rumahku syurgaku

Dekat tak surau dengan rumah aku? =p

Sunday, December 7, 2008

SALAM AIDILADHA...

Sempena Hari Raya Aidiladha yang bakal menjelang esok(kalau ikut pengiraan Islam, lepas maghrib hari ni da kira esok), saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua muslimin dan muslimat di seluruh Malaysia khususnya dan di seluruh dunia amnya. Selamat menjalani ibadah korban. Ambillah peluang utnuk banyakkan bertakbir sepanjang hari raya ini dan hari-hari tasyriq. Semoga segala amalan kita diberi ganjaran pahala daripada ALLAH S.W.T. InsyaALLAH...






"To every people did We appoint rites (of sacrifice), that they might celebrate the name of Allah over the sustenance He gave them from animals (fit for food). But your Allah is One Allah. submit then your wills to Him (in Islam): and give thou the good news to those who humble themselves"

~~Al-Hajj:34~~

How good your pronounciation are?

Today, I went to Besut... it is around 120km from my house. not too far. I departed from my house at 7.45 a.m. and arrived there at 9.15 a.m.. Quite slow... huhuhu... I went to Besut because I need to sent my nephew to take entering examination to form 1 at SMA Ma'arif. When he already in the exam hall, I went to Jerteh's town. The road very very crowded... huhh... but... suddenly, my eyes got catched at one shop. (see the pic below..) can u pronounce it well? hahaha... lets see how good your pronounciation are... =)




Can you pronounce this shop's name well?

Saturday, December 6, 2008

Is it a miracle?

Today, I went out with my friends after got messages...
"Jepah, jom main bowling."
"Bile"
"Lallu" (*Lallu=sekarang)
"Lepas Zohor bleh? mayam la lu..." (*mayam=solat)
"Bleh je"
"Ok"

So, I asked my friend to pick me at my home because I had problem with transport today. After Zohor, he picked me and we went to TER, where we will play bowling. There were 8 of us. 4 boys. 4 girls. huhuhu... Those girls already waited us there.

This is my 6th times played bowling. I'm only the amateur in this game. I'm still in learning process for this game. but... today, a "miracle" come... I don't know how I do it but for the first time, I got high score. I don't believe it. I broke my own record. (Maybe this score is normal for some of you but abnormal for me... hehehe... al-maklumlah, x reti pun main bowling)... Before this,it is difficut to get 100 points. but today... I got:

See the score in green line (box)...


The males players


with my ex-schoolmates


Gambar kat bwh ni xde kaitan dengan entri ini... ni nk tunjuk kat Zaki kompleks akuatik Terengganu kat batu burok... Zaki... mane ko? hahaha...


Kompleks Akuatik Negeri Terengganu

Friday, December 5, 2008

Why I'm taking dietetics?

Why I'm taking dietetics? I have no answer for that. I'm taking dietetics course because I want to take it. Can it be my answer? huhuhu...

Untill now, I have no answer why I take this course. I just want to learn something that is new for me... that's all.... Some people asked me why I didn't take course to learn about computer since I always show interest to learn about computer. I just said that I can learn about computer anywhere now even at hostel I can learn about computer. I like to learn about computer because I really like computer. I always upgrade my PC. hahaha... I prefer to own desktop rather than laptop. So, that's why I choose to take another course rather than I take computer course. I know a lot about computer already but I don't know more about diet.

Maybe some of you think that I can learn dietetics anywhere too. but... for me, it can't be. Learning about diet can't be done by taking info from internet or reading health magazine only. I don't know the source of the information. Sometimes the information just a taboo... Some company want to sell their products, so they claims that their product can help to maintain healthiness. Some of them cross the rules and regulation on claim about products. Do you know that there is rules and regulations to promote and claim about food products? You should know it... Find about it. hehehe...

So, I take this course because I want to learn about it. I'm always asking my roomate about optometry course. Sometimes, I learn a bit about optometry from him... Why? because I want to learn... learn and learn and keep learning untill i die...

Aku pun xtau ape aku merepek ni... bahasa bertunggang langgang... ah... lantak la... hehehe...

p/s: disamping mempelajari ilmu dunia... ilmu untuk bekalan di akhirat jangan dilupakan... "update" dan "upgrade" ilmu itu penting...

Thursday, December 4, 2008

Result K.O.... Kenapa saya hepi?

Masih lagi berbicara tentang result. Ini adalah rentetan dari entri ini. Result aku bukan power pun... bese2 je... nasib baik lulus la... tapi, aku tetap hepi. Kenapa? Aku da nyatakan sebab dalam entri itu. Tapi, sebenarnya... masih ada banyak sebab aku bleh terima result aku dengan tenang, cool, cool fever(xde kaitan) dan relax...

(berehat sebentar besama-sama Kit Kat)...

Ok. Sambung. Masa sekolah dulu, aku pernah menghadiri 1 ceramah motivasi. Ada satu quotation yang aku ingat sampai hari ini. Eh, 2 sebenarnya.

Quote 1: NO PAIN NO GAIN
Quote 2: MENCIPTA KEJAYAAN@KECEMERLANGAN LEBIH MUDAH DARI MENGEKALKAN KEJAYAAN@KECEMERLANGAN

Jadi, kedua-dua kata-kata inilah yang memberi aku semangat untuk terus berjuang. NO PAIN, NO GAIN. yup.. aku sgt2 bersetuju kerana gagal sekali bukan beerti gagal selama-lamanya. Gagal itu adalah titik permulaan dalam mencapai kejayaan di masa hadapan... kadang-kadang, kita kene merasa "sakit" dahulu sebelum kita berjaya.... Aku sendiri pun pernah gagal sebelum aku sampai ke tahap ini.

MENCIPTA KEJAYAAN@KECEMERLANGAN LEBIH MUDAH DARI MENGEKALKAN KEJAYAAN@KECEMERLANGAN. Kata-kata inilah yang membuatkan aku hepi melihat result aku. andai ditakdirkan aku dapat pointer yang sgt2 tinggi... tetapi for next exam, result aku jatuh merudum... bukankah itu lagi menyakitkan? bukankan lebih payah untuk aku mengekalkan pointer yang sgt tinggi? Jadi, aku hepi kerana aku masih ada 6 semester untuk meningkatkan lagi pointer aku... tp, bukan pointer yang tinggi yang aku cari... ape yang penting, kerjasama... (eh, melalut lagi)...

Jadi, dengan pointer yang agak rendah, aku masih boleh berusaha untuk mendapatkan pointer yang lebih tinggi sedikit dari pointer sekarang. Jadi, aku akan jadi lebih hepi... dan begitulah seterusnya... sikit-sikit, lama-lama jadi banyak... btol x? hehehe... Apa-apa pun, Aku Tetap Aku...

Wednesday, December 3, 2008

Kenapa saya gembira???

Result exam untuk sem 1 08/09 da kuar... macam ne? HANCUR, LEBUR, REMUK, TERUK.... tak membanggakan... Tapi, aku tetap gembira, hepi dan riang... Kenapa? Sebab aku da buat yang terbaik. Aku main game mase exam... Aku tak stadi mase exam... Ni lah padahnya... hahaha...

Aku hepi sebab aku tau takde gunanya aku termenung depan result aku ni.... DL=dean list? mak oiii... jauh lagi tuh... DL=damn loser? DL=de(baca=the) loser... sesuai sket ngan aku... de(baca=the) loser... Loser sebab xleh score awal2... hahaha... tp, aku masih boleh berusaha lagi sem depan. Score? tu bukan target aku. Aku da tak nak jadi exam oriented lagi... Target aku, janji lulus... takde yang kene repeat... dan... ALHAMDULILLAH... sume lulus lagi stakat ni...

Aku nak blajar untuk dapatkan ilmu dan apply ilmu tu... Kalau result tinggi2, tp bila org tnya soalan sket da xleh jawab, baik xyah blajar... huhuhu... tp, itu hak masing2... bagi aku, aku berusaha setakat yang aku mampu.... Aku boleh je melepasi tahap di luar kemampuan aku. Aku da buat mase matrik dulu. tapi skrang... aku da tak nak wat macam tu... stadi mcm org giler... duk depan nota non-stop... mmg giler... baik aku blajar santai2... faham btol2, ingat dan apply... hehehe...

Biarlah apa org nk kata... Aku x kesah apa org nk kata sebab.... Aku, Tetap Aku... hahaha...

Bestnya mandi hujan...

Dah lama tak jadi budak-budak... Jadi, 2 hari lepas, masa hujan turun dengan lebatnya, aku keluar rumah dan mandi hujan... hahaha... tapi, mandi hujan bukan perkara utama. Aku pergi memasang tauk (mcm fisihing rod la...) di tempat yang dinaiki air. Dah lama aku tak memancing ikan. Seronok rasanya walaupun hujan. hehehe. Walaupun hanya seekor ikan haruan yang aku dapat, aku tetap rasa seronok. Jadi, hari ni, aku nak pasang tauk lagi walaupun hujan telah pun berhenti sejak semalam. Bestnya makan ikan darat. Kamu semua nak join? JOM!!!

Tuesday, December 2, 2008

How much your calories intake in one day?

UPDATE:
Disebabkan ramai yang komen ayat-ayat yang digunakan agak rumit untuk di fahami... Saya cuba la menukar entri ini... Maaf sume ye... dan... maaflah jika masih x faham..

Do you aware about your
calories intake in your meals? Breakfast? Lunch? Dinner? Did the calories you take match with your body needs? Is it your calories intake more than body needs? or... less than body needs? Now, I'm provide you a "calories calculator" on my side blog. Just use it to calculate your calories intake in one day. I'm not sure about the exact value of calories that you will get because I don't think this calculator is from Malaysia... fro Malaysia, we have our own value of calories for foods. ..huhu... but... you can try it... huhuhu...

Why we eat? Of course because we need energy. Right? First of all, we must make sure that we have the energy balanced in our body. The concept of energy balance is based on "the first law thermodynamics which dictates that energy is neither created or destroyed but can only be converted from one form to another."

Energy balance is the balanced between energy intake (EI) and energy expenditure (EE). In other words, EI = EE. In order to calculate the energy balance, we need to measure our food intake, basal metabolic rate (BMR) and physical activity.

BMR is the energy to sustain the metabolic activities of cells and tissues and to maintain circulatory, respiratory, gastrointestinal and renal processes.

Part 1: Calculate BMR
There are several ways to calculate. I just provide two equations here. They are:

1) Harris Benedict equation:

For men: BMR = 66 + (13.7 x W) + (5 x H) – (6.8 x Age)
For women: BMR = 655 + (9.7 x W) + (1.85 x H) - (4.9 x Age)


2) Schofield equation:

Men:
10 - 17 years BMR = 17.7 x W + 657 + SEE, SEE = 105
18 - 29 years BMR = 15.1 x W + 692 + SEE, SEE = 156
30 - 59 years BMR = 11.5 x W + 873 + SEE, SEE = 167

Women:
10 - 17 years BMR = 13.4 x W + 692 + SEE, SEE = 112
18 - 29 years BMR = 14.8 x W + 487 + SEE, SEE = 120
30 - 59 years BMR = 8.3 x W + 846 + SEE, SEE = 112

*W=weight in kg, H=height in cm
*SEE=standard error, SEE varies depend on age

*BMR & BMI Calculator

Part 2: Calculate Physical Activity
Then, you need to calculate your energy used during physical activity (PA) or we called it voluntary exercise (VE)... You need to record your activity every 5 minute in 24 hours. The examples of PA are sleeping, reading, running, sweeping and etc.). The energy used for each activity is varying and depend on the weight of the person. It is hard to calculate, right? huhuhu... Use this equation for energy expenditure... EE = BMR+VE.

To calculate PA, you can use:
1- "this calculator"
2- "this calculator"
3- "this calculator"

*note: the value of energy used might be varies between these 3 calculator.

Part 3: Calculate Energy Intake
Energy intake is equal to your calories intake. Energy intake is come from food that you take. You need to record every single thing that you eat during your meals with the portion. For example, you eat bread. You need to record how much sliced of bread you take. If you use sardin when eat the bread, you need to record the portion. Then, you can put the data in the "calculator" at the right side or you can use any software that can analyze your calories intake based on your data. Now, you already know your food intake as well as your energy intake.

Part 4: Compare EI and EE
Then, compare the EI and EE.... If EI much more than EE, it means that you take more calories than your body needs. So, in some cases, the energy will be stored in your body in certain form based on the source of energy (carbohydrate, protein and fat). If EI much less than EE, it means that you take less calories than your body needs. So, you may easily feel tired and fatigue because your energy intake is not enough to fulfill the energy that body needs.

Basically, we just calculate BMR or RMR (Resting Metabollic Rate) to know the minimum calories that the body needs. So, START CALCULATE NOW!!!


If you want to have more assessment, you can go to this website...

p/s: if there is any mistaken, please correct me... huhuhu... if you don't understand, just ask me... I will answer you as best as I can...

Monday, December 1, 2008

Raining again...

Today, I wake up like usual. 5.30 a.m. I heard outside of my house, it is raining heavily. Owh.. raining again.. I prepared myself for Subuh prayer and went out to go to surau. I was shocked because almost all of the stairs outside my house is getting wet. Now, it is still raining heavily. huhh...

Mesti hujan lebat giler dan berangin. kalu x, xde la basah tangga rumah ni... Adakah tempat yang dah surut banjir semalam akan banjir balik? kesian kepada sume yang terlibat dengan banjir. banyak harta benda yang rosak. hmmm... Tapi, inilah kuasa ALLAH supaya manusia sedar kerana manusia sekarang sudah ramai yang lalai dari beribadat kepada ALLAH. Banjir merupakan ujian daripada ALLAH untuk manusia dan sebagai bukti kepada manusia akan kekuasaan ALLAH. Supaya manusia lebih mengingati-Nya. Sesungguhnya dengan mengingati ALLAH, hati akan menjadi tenang... insyaALLAH...

UPDATE
9.00 p.m.: Aku baru sahaja mengambil abangku di stesen bas. Hujan masih turun dengan lebatnya. Abang aku cakap, da banyak jalan di tutup untuk kenderaan kecil. Ada juga yang di tutup untuk semua kenderaan. Bas pun terpaksa menggunakan jalan alternatif yang lebih jauh...