Friday, February 6, 2009

Home Sweet Home...


Alhamdulillah... Akhirnya aku selamat tiba di rumah selepas melalui satu perjalanan yang agak panjang....


Terlalu banyak perkara yang berlaku di depan mata selama beberapa jam perjalanan pulang dari Kuantan ke Kuala Terengganu...
Scene 1:
Bas mengalami masalah.... Enjin bas mati di tengah-tengah jalan... Tetapi pemandu bas tetap cuba menghidupkan enjin bas... Setelah mencuba beberapa kali, enjin bas hidup semula.. Meneruskan perjalanan... akan tetapi perkara yang sama berulang beberapa kali sehinggalah pemandu bas mengambil keputusan berhenti di kawasan rehat Chendor dan menunggu mekanik datang membaiki bas...
Scene 2:
Ada mat saleh naik bas itu... Pemandu bas bertanya kepada salah seorang penumpang bagaimana nak speaking untuk menerangkan keadaan yang sedang berlaku. Ingatkan dia nk suruh orang lain cakap, tetapi dia sendiri yang cakap... bagus betul walaupun perkataan yang dia guna sangat ntah apa2... dia cakap, janji mat saleh tu faham... cukup...
Scene 3:
Selepas mekanik berjaya membaiki bas, perjalanan diteruskan... Aku duduk di tempat duduk belakang sekali... Alangkah terkejutnya aku... pasangan mat saleh yang berada di tempat duduk tengah melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya dilakukan di tempat awam... Helllo... ni Malaysia ye... bukan negara korang... tapi, pasangan itu seperti tidak mengendahkan teguran dan mat-mata yang memandang aksi-aksi mereka... aku hanya mampu menggelengkan kepala dan aku mengambil keputusan untuk tido...
Scene 4:
Aku tiba di stesen bas. Kakak bongsuku menunggu aku disebelah McD. Dia mengajak aku makan di McD. Namun,aku cakap, aku boikot McD. KFC xpe... hehehehe... namun, aku terkilan melihat segelintir masyarakat seagama denganku menyambut ulang tahun kelahiran anak mereka di McD... tiada ke rasa nak boikot?
Scene 5:
Aku ke masjid untuk menunaikan solat jamak ta'khir berhampuran dengan stesen bas... pukul 9.30 mlm... Alangkah terkejutnya aku... Pintu pagar masjid itu di tutup dengan rapi sekali... siap kunci lagi... macam ne aku nk solat? nak tumpang solat kat luar masjid pun x bleh... kenapakah masjid yang begitu besar dan indah tetapi di kunci dengan sebegitu ketat? sekurang-kurangnya, bukalah pintu pagar masjid walaupun nak kunci pintu masjid... boleh la aku menumpang solat di bahagian luar masjid... hmmm...

12 comments:

Szakif said...

satu: betol ke ade orang tegur mat saleh tu?

dua: mana lagi best, masjid tersergam indah tapi langsung tak leh nak digunakan untuk solat, atau masjid yang dikunci atas faktor keselamatan?

huhu~

nape tak solat kat RNR je~

azuaries said...

wei...patut la mung x g meting malam ni...blk ganu rupanya..

hahaha...tu la balasan org blk x ajak aku.

3p4h said...

Scene 1
Oh, aku pernah alami perkara yg sama, tp bas Cepat Ekspress (ke mlk). Sudah la bermasalah, air-cond pn xda. Blacklist trus bas tu!

Scene 2
Ahaks, awat mu x royak bhsa ganu? =P

Scene 3
Erm... Selemah2 iman, benci dgn hati. Aku pn kdg2 xberdaya nk tegur, tgk keadaan n kemampuan.

Scene 4
Ok, Boikot!!!

Scene 5
Perkara camni mmg biasa blaku bro. Alasannya tkut pcuri msuk msjid.Kot ya pn, jgn la knci cam 2...Ish5. Len kali mu panjat je (jgn kne tuduh mencuri da la). He5

Jepah said...

>>>szakif:
satu: orang yang duk belakang diorang tegur...

dua: kunci masjid aku x kisah la... tp, sampai kunci sume pintu pagar sekali, agak kisah la...

dah bertolak dari RNR pun kul 6 lebey... huhuhuhu...

Jepah said...

>>>azuaries:
mu ada kelas,kan ari ni? bukan xmboh ajak mu...

Jepah said...

>>>epah:

Scene 1
ni first time aku alaminya...

Scene 2
aku diam je... ~silent mode~

Scene 3
tu la... benci dalam hati je yang aku mampu... aku hanya mampu berdoa supaya tiada masalah sepanjang perjalanan akibat perbuatan mereka...

Scene 4
Jom Boikot!!!

Scene 5
Tu ah... tp, awal bebenornye da tutup masjid

shamel said...

scene 1:
laa..b4 smpai chendor lg da rosak byk kali? Bas mara liner apekah? tp syukur la kann da sampai.

scene 2:
salute la driver bas cenggitu.

scene 3:
Helloooo..Nak aku sedekahkan lagu farah ayikin ke?

scene 4:
Daymn, aku yg kipas susah mati pon bleh je boikot mcd.

scene 5:
Kann..at least kasik la ruang nk smyg kat luar. Ape konci2 neh.

Jepah said...

>>>shamel:
scene 1:
alhamdulillah, smpai jugak...

scene 2:
mmg bgus la driver mcm tu...

scene 3:
lagu ape tu shamel?

scene 4:
BOIKOT!!!

scene 5:
Btol2... bg ruang luar masjid pun xpe... ni x... sume xleh... huhuhu

Szakif said...

ok korang hebat. komen ikut scene. haha!

Jepah said...

>>>szakif:
kami mmg hebat... =p

tok janggut said...

oit,balik ganu sorg je ke???hahaha...

Jepah said...

>>>tok janggut:
dua org... dgn org tu la... hahaha...

akhirnya tok janggut muncul jua di blog aku..