Thursday, March 12, 2009

I miss Arabic... really... =(


"Jepah, aku nak mintak tolong sket bleh?"
"Ape dia?"
"Tolong buat esei arab untuk aku..."
"Owh, aku da x ingat apa doh pasal bahasa arab ni..."
"Ala, yang simple-simple je... bleh la..."
"Esei pasal ape?"
"Hobi ke... kampung ke... apa je la yang simple..."
"InsyaALLAH, x janji tau..."
Aku pun cuba mengingati apa yang aku belajar ketika sekolah dulu... namun, aku hanya berjaya menulis 1 perenggan esei sahaja... dah banyak kosa kata bahasa Arab yang hilang dari memoriku... owh... aku sangat--sangat merindui zaman kegemilanganku dalam bahasa Arab... masihku ingat....
Ketika tingkatan 3:
"Ok, ustazah nak sorang jawab soalan ni..."
"Saya, ustazah..."
"Ya Huzaifah, tafaddal.."
"Bla.. bla... bla..."
"Jayyid (Bagus)..."
"Ok, ustazah nak sorang jawab soalan ni..."
"Saya, ustazah..."
"Huzaifah, awak tolong jangan angkat tangan lagi... apa yg awak tahu da lebih sangat dengan kawan-kawan awk... ustazah nak orang lain plak yang jawab..."
Ketika ambil result SPM:
"Jepah, mu bleh brape bahasa Arab?"
"1A, alhamdulillah..."
"Waa... mu la antara 4 orang yang dapat 1A erk?"
"Nasib je ni... rezeki..."
"Mu memang star bahasa Arab la Jepah..."
"=)"
*************************************************************************************************
Tapi, ape gunanya? Sekarang, nak membuat esei BA pun da tak bleh. Aku sangat-sangat merindui untuk belajar BA. sangat...... =(... walaupun begitu, aku masih lagi ingat hukum nahu (tatabahasa)... yang tiada dalam memoriku hanyalah kosa kata... maklumlah, x amalkan...

14 comments:

Szakif said...

aku cadangkan ko tubuhkan kelab bahasa arab kat kuantan nih. serius nanti mesti ramai nak join. cube diskas dengan dak2 SRC. dan aku sangat yakin, kalo betul caranya admin takkan ade masalah untuk approve proposal penubuhan kelab bahasa arab. ye la, UIA kan~

Jepah said...

>>>szakif:
bgus jgak cdangan tu... tp... hmmm...

Fee Da' Great said...

betul2..
aku pon rindu bhs arab, even arab aku xpower sgt..
lalala~

Jepah said...

>>>fee da' great:
same2 la kite merindui bhs arab ye... =)

Szakif said...

takyahla bertapi2.. nak seribu daya kan~ untuk kebaikan dan kemaslahatan ilmu bahasa arab yang pernah ko agungkan dulu jugak :)

Jepah said...

>>>szakif;
itu dulu... erm... nnti la... aku fikir dulu ye...

3p4h said...

Huhuu... Serius ak sokong cdgn zaki.. Rasa mmg wajib kita smua pajari BA cam kt skolah dlu...

Rindu sih~

Jepah said...

>>>epah:
aku pun rase mcm tu... jom epah... kita tubuhkan kelab baru... hohohoho...

Szakif said...

just nak cakap, ade budak junior aku nak tubuhkan kelab chess. dia refer kat aku. lalala~

Jepah said...

>>>szakif;
so? ~lalalala~

3p4h said...

Aku nk tbuhkn??? hohoho... Ko cari la pengikut... X dan kot ak nk wat... =(

Jepah said...

>>>epah:
ala epah... =(

SoPHiE LeYrA said...

you're better than i am. i couldn't even count to ten anymore.

p/s: please count it for me. aku serius x ingat number 7.

Jepah said...

>>>sophie:
i'm still remember la about number in arabic... hehehe...
7= sab'ah