Monday, April 27, 2009

Jalinan Budi 2009



Pada 21-24 April 2009, aku telah mengikuti program Jalinan Budi 2009 di Kampung Meranti, Pekan, Pahang pada ketika aku tidak dapat mengikuti program ARC ke Merapi, Indonesia. Selama aku berada di sini, aku telah melihat pelbagai ragam manusia dan nilai-nilai kehidupan masyarakat orang asli. Kadang-kadang, aku rasa sedih melihat keadaan kehidupan mereka. Namun, mereka tabah untuk meneruskan kehidupan. Kadang-kadang aku gembira melihat kerenah-kerenah mereka. Kemajuan tamadun manusia sedikit sebanyak telah samai ke kampung ini. Namun, itu belum cukup buat mereka. Aku bersyukur dilahirkan dalam keluargaku sekarang. Apa yang aku boleh lakukan untuk membantu mereka? hmmm...

p/s: For more pics, tgk kat sini atau di sini atau di sini...

10 comments:

candlesky said...

huuuu...
teringat-ingat lagi lambaian adik2 tu...syahdu je rasa..

Jepah said...

>>>candlesky:
a'ah la... diorang mcm seronok je kita dtg....

As said...

diorang merasa cukup dgan apa yang ada kan..

tak macam orang bandar yang sentiasa mencari2 kemewahan

Jepah said...

>>>as:
ta xpe... diorang hepi dgn kehidupan diorang...

calmness said...

besh korg g, tp xdpt join plak..

klu korg duk baksis yg kne duk umh org, until 8 days....br korg rs, sdih mau ngis2 wooo

tp idop msti di truskn...hehe...

& dr ctu kte blajo erti khdupn, toleransi, & mcm2 lg nilai2 murni..

Jepah said...

>>>calmness:
kalau bukan rumah org asli, konfem tido rumah org je... tp ni ade yg non-muslim...

so, kene la jage...

yup... hidup mesti di teruskan...

3p4h said...

Bro, bl ag nk wat prog2 gni? He5...

Jepah said...

>>>epah:
ntah la... aku on je bile2 pun... jnji ade bajet...

tp, nature aku lebih kepada hiking la... hehehe

calmness said...

so lenx, g cari umh muslim, leh mrase duk umh org (preparation tuk tgal di umh mak mertua eh...haha)

tp aku mmg slumber je duk umh org, wat cm umh sdrik (conquer remote tv :-))

Jepah said...

>>>calmness:
kdg2 ok je ade non-muslim... bleh berdakwah secara x langsung... =)