Monday, May 18, 2009

Berdikari? Betul ke aku sudah mampu?


"Umie x bimbang nok tinggal epah kat rumah sorang-sorang pun. Epah tahu doh nok jage diri. Makan pun bleh masak dirri. Keje-keje sume bleh wat..."
Itulah kata-kat ibuku pada 3 tahun lepas sebelum dia, arwah ayah dan adik bongsuku berangkat ke Mesir selama 6 bulan. Ketika itu aku masih lagi di Pusat Asasi UIAM. Dan setelah tamat belajar di situ, aku kembali ke rumah dan tinggal seorang diri di rumah ini selama hampir 2 bulan kerana umie, arwah ayah dan adikku belum pulang dari Mesir. Aku berada di rumah ini tanpa internet connection dan tanpa wang. Bukan aku tak boleh mintak dari abang-abang dan kakak-kakakku tetapi aku tidak mahu menyusahkan mereka kerana mereka pun ada keluarga sendiri.
Jadi, aku mula mencari kerja. Aku kembali ke tempat kerjaku selepas SPM iaitu di stesen minyak Petronas yang berdekatan dengan rumahku. Tetapi aku tidak mohon kerja pam attendan. Aku mintak kerja sebagai tukang sapu sebab boleh masuk kerja lambat sikit iaitu pukul 8 pagi... hehehe... Kemudian aku saja-saja sembang dengan tauke surat khabar samada ada kerja kosong atau x... Mungkin rezeki aku, aku mendapat kerja sebagai paper boy. Alhamdulillah... Jadi paper boy, kene masuk kerja awal sket. Lepas subuh sampai la sebelum pukul 8 pagi. Jadi, lepas subuh aku pergi menyusun isi surat khabar dan menghantar surat khabar ke tempat-tempat yang telah ditetapkan. Habis menghantar surat khabar, aku pun ke stesen minyak Petronas dan memulakan kerja sebagai tukang sapu.
Begitulah kerja aku selama 2 bulan. Aku bersyukur kerana mendapat 2 kerja. Aku juga bersyukur kerana bos stesen minyak itu sangat pemurah. Aku selalu jugak la mendapat "wang saku" apabila aku ingin pulang ke rumah selepas habis kerja. Duit tu untuk beli lunch kata bos aku tu. huhuhu... rezeki-rezeki... Alhamdulillah...
Oleh sebab aku hanya bekerja dari lepas subuh sehingga lepas zohor, aku menjadi agak bosan berada di rumah. Jadi, aku pun mengambil upah memotong rumput di rumah jiranku. Sekali potong, RM 30... ok la tu... kawasan kecik je pun... 1 jam leh siap potong semua rumput.. hehehe...
Untuk makan, kalau aku rajin, aku masaklah. Kalau tak, aku beli nasi bungkus je kat kedai... hohohoho... Begitulah kisah aku ketika tinggal sendirian di rumah ini. Agak bosan tapi aku cuba penuhkan dengan aktiviti-aktiviti yang menmberi faedah kepadaku. Cume persoalannya... Betul ke aku sudah mampu hidup berdikari? Aku masih tiada jawapan untuk persoalan ini...
p/s: Terima kasih kerana sudi membaca karangan ini... hehehe...

8 comments:

Liyana said...

sama2...
dah lama tak baca karangan BM...
he~ :D

Jepah said...

>>>liyana:
skali skala mengarang... huhuhu...

~ MAR ~ said...

RM30??
tak mahal ke?
~

Jepah said...

>>>mar:
kira murah dah tu... ade yg amek smpai RM50... hohoho...

shamel said...

Whoaa..aku...serius kagum.
Klu aku plak kann, emm..mcm mampo gak. Tp pastikan sudah dibekalkan dgn kad atm berisi selama 2 bulan. Haha. Mkn plak..errr..ok kat dgn umah aku ade oldtown utk breakfast, marrybrown utk lunch n mamak utk malam.

Haha. Jepah!!! Ajar aku berdikari gak!! Toloooong~

Jepah said...

>>>shamel:
senang je... blajar hidup tanpa gune duit yg byk.... =)

dan blajar la survivor sket... hehehe...

iNtuisiiNsurgeNsi said...

wow..blh wat cte nie..hehe..neway, nice post n byk pngajaran y blh diamek dr nya..oh ya,thanx 4 ur moral support laz tyme..

Jepah said...

>>>intuisiinsurgensi:
cite ape? cite jepun?
hahaha...

u r most welcome...