Wednesday, May 6, 2009

Perihal Mengecat Rumah...


"Epah, lame doh dop cat dalam rumah ni... dari dulu sapa lening, warna ni je..."
"Nok Epah cat la ni? Bereh je... Umie nk kaler mende?"
"Vanilla"
"Vanilla? Dop comel la umie... warna purple la..."
"Heh, xmboh warna purple... Kalu xmboh vanilla, warna hijau la..."
"Erm... ok la... bende-bende pun, kene cat undercoat lu..."
Antara dialog yang berlaku antara seorang ibu dan seorang anak. Ya. Memang telah lama bahagian dalam rumah aku tidak bertukar warna. Sudah 30 tahun dinding hanya di"varnis" oleh arwah ayah. Apabila varnis yang asal pudar, di"varnis" balik... Kali terakhir dinding rumahku ini divarnis adalah lebih kurang 8 tahun yang lepas.... Wujudnya idea untuk mengecat balik bahagian dalam rumahku apabila ibuku menyatakan hasrat untuk mengecat sebahagian dinding yang tidak di"cat" kerana dinding itu di tukar selepas berlaku kebakaran kecil di rumahku 5 tahun yang lepas. Jadi, alang-alang nak cat, cat je satu rumah... huhuhu... Jom mengecat...
p/s: Apakah pilihan warna anda? hohoho...

12 comments:

As said...

varnis smart aa, nampak asli kayu die

bukan murah kayu wei :D

as suka baca dialog tuh..merangkap jugak as baca, tp nampak comel ejaan die :D

Jepah said...

tapi dlm rumah, kalu varnis jd gelap... mmg smart... tp gelap...

dialog tu? dlm dialek yg original punyer... huhuhu

Liyana said...

motif suggest warna ungu kat umie jepah???
btw, vanilla cantik...
terang ruang dalam rumah...

izzahismail said...

go vanilla!

nampak lebih lapang klu warna cerah :)

hehe.

p.s: buat picture wall pon okey gak :)

Jepah said...

>>>liyana:
warna ungu? erm... sbb lebut n comle la...

vanilla, mudah nmpak kotor la...

Jepah said...

>>>izzah:
rumah kayu dik... ade sbb x pilih vanilla... huhuhu...

kaler pun, mmg nk pilih yg cerah2... bg nmpak terang sket rumah...

3p4h said...

Aku nk tlg tgk ko ngecat bole? He5... Wah ada mkna ni knp ngecat.. Nk mnanti menantu baru mungkin? =P

p/s: Aku nk cat wrna itam bole x? Gelap, sng nk tdo =P Ha5...

Jepah said...

>>>epah:
boleh2... sila2...

warna itam? teruk betol la taste ko... hahhaa

Anonymous said...

adakah jepah akan berkahwin tak lama lagi???

Jepah said...

>>>anonymous:
nk kawin mcm ne... blajar pun x hbis lg... keje xde lg... xde org pun nk... hahaha

3p4h said...

Ni bkn psl taste la bro, hitam itu emas...Saja nk promote.. Ha5.... =P

Jepah said...

>>>epah:
ape kes? cat itamn x sesuai ler... hahaha