Monday, July 27, 2009

Thanks a lot TAQ 3883... =)


TAQ 3883... Kereta Umie yang telah banyak berjasa kepada aku selama 2 minggu aku berada di Kuantan. Berat hati untuk melepaskan kereta ini tetapi aku terpaksa juga memulangkan kembali kereta ini kepada Umie di Terengganu kerana Umie lebih memerlukan kereta ini di sisinya. Kereta ini sebenarnya adalah hadiah terakhir arwah ayah kepada Umie sempena ulangtahun perkahwinan mereka pada tahun 2007.

Terima kasih kepada Umie yang membenarkan aku menggunakan khidmat kereta ini selama 2 minggu di Kuantan. Selepas ini, aku akan kembali merempit dengan TAK 2886. huhuhuhu...

p/s: dah lama tidak menulis di sini... bukan kerana tiada idea... tetapi tiada kesempatan... =)

Monday, July 20, 2009

XPDC Bukit UIA yang tidak berjaya...

KOP dan KAHS dari bukit UIA

Pada 19/7/09, aku, Hassan, Moja, Aliaa dan Dila telah melakukan aktiviti yang jarang dilakukan oleh pelajar-pelajar UIA iaitu memanjat bukit UIA. XPDC yang sepatutnya bermula pukul 7.30 pagi akhirnya bemula pada pukul 8.30 pagi atas sebab-sebab teknikal. kih9x...

Dengan menggunakan pengalaman yang ada pada Moja sebagai trekker, kami berjaya mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan sepanjang perjalanan. Walaupun kami tidak sempat samapi ke puncak bukit, kami tetap berpuas hati. Kesian Dila sebab semput. Tapi kami kagum dengan semangat Dila. Tahniah Dila. =)


Selepas berpenat lelah memanjat bukit UIA pada sebelah pagi, kami ke Megamall pada sebelah petang. Dila tidak dapat ikut ke Megamall kerana keletihan. Afifah@Kak Pah juga menyertai kami pada sebelah petang. Hari yang sangat best sebab bukan senang nak hang out sebenarnya... hahaha...

Bergambar kat parking level 5 Megamall

p/s: Terima kasih kepada semua yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti ini...

Wednesday, July 15, 2009

New semester... new hopes... new challenges..



Semester baru bermula. Tak sangka sekejap sahaja masa berlalu. Pejam celik pejam celik. Owh, sudah tahun ke-3 pengajian rupanya aku. Lagi 2 tahun untuk aku menamatkan pengajian ijazah sarajana muda ini. Untuk kos Dietetik, tahun ke-3 juga dikenali sebagai pre-clinical year... Bermakna ini adalah tahun persediaan untuk aku menghadapi clinical year pada tahun hadapan. Walaupun aku nampak cool dan relax, namun jauh di sudut hatiku, aku sangat risau dan takut menghadapi tahun ke-3 ini.

Masuk-masuk sahaja kelas pertama, dah kena tanya bermacam-macam soalan yang mampu membuatkan aku blur dan seperti tidak tahu apa-apa tentang dietetik. Nampaknya aku mesti mengulangkaji apa yang telah aku pelajari sepanjang 2 tahun lepas. Banyak yang telah aku lupa. Tiada lagi masa untuk aku bermain-main. Sudah tiba masanya untuk aku lebih serius belajar dari sebelum ini untuk menghadapi tahun ke-3 yang penuh mencabar ini. Aku harap aku akan dapat kekuatan dan semangat yang kental untuk berjaya untuk semester ini, semester-semester akan datang dan juga dalam hidup aku pada masa hadapan. InsyaALLAH...

GAMBATE!!! AJA AJA FIGHTHING!!! =)

p/s: Study smart... =).. Jadi, jangan tensen2x.. =D

Saturday, July 11, 2009

Jobs and Activities during holiday...

Sepanjang bercuti selama hampir 3 bulan, banyak kerja yang aku buat dan aktiviti yang aku sertai... Aku telah penuhkan cuti aku dengan pelbagai aktiviti sehingga menyebabkan aku tidak puas bercuti... Aku mulakan dengan kerja-kerja yang aku lakukan sepanjang cuti ini...

1. Tukang Cat
- Aku ditugaskan untuk mengecat rumah sepanjang cuti ini. Alhamdulillah, aku sempat menghabiskan kerja-kerja mengecat pada hari ini.

2. Driver
- Setiap kali umie mahu keluar membeli belah atau atas urusan lain, aku akan menjadi pemandu tetap beliau ke mana sahaja destinasi yang beliau ingin pergi.

3. Babysitter
- Setiap kali cuti, inilah kerja aku. Pada cuti kali ini, aku lebih kerap menjaga si kembar. =)

4. Pemanjat Pokok Kelapa
- Ini kerja yang paling gayat bagi aku. Bayangkan pokok kelapa yang begitu tinggi aku panjat sampai ke puncak. Aku memetik buah kelapa kerana umie tersayang inginkan buah kelapa. =)

5. Pemotong rumput
- Ini pun boleh dikatakan kerja sambilan aku. Senaman yang agak bagus untuk tangan. hahahaha...

6. Imam, Bilal dan Makmum
- Kerja ini boleh dikatakan rutin harian aku di rumah. Surau ini adalah amanah kepada arwah ayah aku untuk "menghidupkan"nya. Jadi, selepas arwah ayah meninggal dunia, kami adik-beradiklah yang memikul amanah untuk "menghidupkan" surau. Alhamdulillah...

7. Pemandu pelancong tidak bertauliah
- Aku menjadi pemandu pelancong pada ketika beberapa orang kenalanku datang ke Terengganu pada cuti kali ini... =)

Inilah kerja-kerja yang aku lakukan sepanjang cuti...

Antara aktiviti yang aku lakukan dan aku sertai sepanjang cuti ini adalah seperti berikut... (skema btol ayat aku.. hahaha)

- Program di kampung orang asli yang banyak memberi aku pengalaman baru.

- Menyertai eco-challenge memang satu pengalaman baru bagi aku... sangat best...

- Salah satu program yang membuatkan aku teruja untuk berakit lagi... hahaha...

4. Pergi kenduri kahwin
- Ada dua kenduri kahwin kawanku yang aku hadir iaitu kenduri kahwin Tasnim dan kenduri kahwin Mat Min.

5. Sambut besday Umie
- Pada 28 Jun 2009 yang lepas, genaplah umur umie 57 tahun. Sayang umie... =)

6. Menyertai program HPA
- Aku menyertai program Perkongsian Bijak Cemerlang (PBC) yang di anjurkan oleh HPA di Hotel Permai Inn, Kuala Terengganu. Banyak ilmu baru yang aku perolehi. Alhamdulillah....

7. YM dan Facebook
- Ni la keje aku apabila online. Main game kat facebook, chatting, tagging... hahaha... best2x...

p/s: bestnyer cuti... =)

Thursday, July 9, 2009

How do you define "LOVE"?

LOVE... It depends on you how do you define it. Very subjective. In Malay, LOVE can be defined as "SAYANG, CINTA, SUKA"... What do you think about love? It is caring is love? like sharing is caring? yaa.. You can say that caring is love but what "types" of love? Love as a friend? Love as a little brother or sister? or love as a lover? So, it is hard to jugde when someone is caring about you. Sometimes, he/she really cares about you but he/she just loves you as a friend.

Actually, this thing happened to me. When I was in matriculation. I do care my friends in my own ways. I'm really caring about my friends and I show my care. However, some of my female friends misunderstood on my ways of caring. They thought I was falling love to them. They thinked I love them more than as a friend. Huhh... Thing that I just can't accept. Sorry girls.. I'm not playing with your heart but you all just my friends. Not more than that.

Because of this thing, I become like "acuh tak acuh" towards my female friends although I'm really care about them. But I just don't want to show it to avoid any misunderstood because when you misunderstood me, you can be very close to me and you also can avoid me in the future. So, sorry my female friends because I didn't have any intention to be more than a friends. I didn't have any intention to play with your heart. I didn't have any intention to take you as my soulmate. Why I said "female friends"? It is because there are no problems to show my care towards my male friends. No misunderstood. hahaha...

I LOVE my status now... Single is the best for me for the time being... because LOVE is very subjective, the misunderstood can easily happened. So, how do you define LOVE?

Tuesday, July 7, 2009

B S U R S I C U B4...


Sometimes...
I'm not aware that I'm hurting you...

Sometimes...
I'm just think about myself...

Sometimes...
I'm being annoyying...

Sometimes...
I broke your heart...

Sometimes...
I made you feel guilty...

Sometimes...
I forgot that you also have your own problems...

Sometimes...
I'm disturbing you...

Sometimes...
I'm not there when you need me...

but... remember...

Sometimes...
You also hurt me...

Sometimes...
You just wanna me listen to you but you won't listen to me...

Sometimes...
You didn't reply me...

but always remember...

no matter how many sometimes you did, I'm always be with you... I'm really care of you... eventhough I'm not reply you... you are always in my mind...

I know I'm not perfect... I'm not angel... I'm just human... never free from doing mistakes... it's ok if you won't forgive me but I just want you to...

B S U R S I C U B4...

because I'm always need you.... FRIENDS... =)

Saturday, July 4, 2009

HPA... satu alternatif buat ummat Islam...



Pernahkah anda mendengar berkenaan HPA? Tahukah anda apa itu HPA? Memang benar HPA adalah sebuah syarikat Multi Level Marketing (MLM). Tetapi, HPA merupakan sebuah syarikat MLM Syariah yang pertama di Malaysia. Satu-satunya MLM (S) yang mempunyai ahli-ahli panel syariah yang menjaga HPA supaya mengikut landasan yg ditetapkan syara'.

Entri kali ini bukan untuk berkempen supaya pembaca sekalian mendaftar sebagai ahli HPA. Tetapi sebagai pengenalan kepada pembaca apa yang diperjuangkan oleh HPA. HPA memperjuangkan produk-produk halal tidak terhad kepada ubat-ubatan herba semata-mata tetapi HPA juga menyediakan produk-produk yang menjadi alternatif kepada produk-produk yang diragui status halalnya di pasaran pada hari ini dan juga sebagai produk alternatif kepada produk-produk Yahudi dan Amerika yang sepatutnya diboikot oleh umat Islam. Jadi, tiada alasan lagi untuk tidak memboikot barangan Yahudi dan Amerika ynang sudah ada alternatif lain.

HPA merupakan syarikat orang Islam sepenuhnya. Jadi, tiada lagi keraguan untuk menggunakan produk-produk keluaran HPA baik dari produk ubat-ubat herba, makanan, minuman dan penjagaan diri.
Saya tidak ingin menyentuh berkenaa sistem MLM (S) dan bonus yang ditawarkan dalam HPA kerana tujuan saya menyokong produk HPA adalah kerana produk-produknya yang baik untuk kesihatan dan terjamin status halalnya.

Antara produk alternatif yang dikeluarkan oleh HPA bagi menggantikan produk-produk di pasaran hari ini ialah:

1) Necafe = Kopi Pracampuran Radix
2) Milo = Koko Radix
3) Coca-cola = Radix Cola
4) Aiskrim = Aiskrim Toyyibah
5) Ayam daging = Ayam Organik HPA

Walaupun produk-produk ini agak mahla sedikit, namun tidak mengapa kerana kita menyokong syarikat orang Islam untuk terus berkembang maju. Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai orang Islam untuk mencari makanan yang halal lagi baik sekaligus menyokong ekonomi umat Islam secara amnya. InsyaALLAH... Jika bukan kita yang menyokong ekonomi umat Islam, siapa lagi? Fikir-fikirkanlah...

p/s: HPA pernah disaman oleh syarikat-syarikat dari Amerika dan Yahudi kerana mengeluarkan produk-produk yang menjaga kesucian umat Islam sejagat...

Laman web rujukan: