Saturday, August 29, 2009

Puasa vs Raya...


Setelah seminggu aku tak update blog... Bukan tiada idea tapi masa tidak mengizinkan... Tahun ke-3 jurusan Dietetik memang agak sibuk dengan tugasan-tugasan yang di berikan oleh pensyarah.

Mungkin masih terlalu awal untuk aku menulis entri ini... Tapi aku telah memerhatikan perkara ini sejak sebelum bulan Ramadhan menjelma. Seminggu sebelum puasa, sudah penuh di pasaraya dengan baju raya dan kuih raya. Bila masuk puasa, sudah berkumandang lagu-lagu raya. Adakah puasa itu hanya semata-mata untuk beraya? Kalau tidak percaya, pergilah ke pasaraya-pasaraya. Lagu-lagu raya sudah berkumandang. Pemikiran manusia sudah berubah. Puasa adalah untuk raya semata-mata. Bukan untuk mengambil peluang menambahkan ibadat kepada ALLAH.

Tapi bulan puasa ini adalah peluang kepada sesetengah peniaga untuk "cekik darah". Harga makanan di jual dengan harga yang agak tinggi. Bulan puasa yang sepatutya berjimat cermat tapi hidangan berbuka puasa dibeli dengan berlebih-lebihan dan membazir. Persoalannya, dimanakah penghayatan Ramadhan yang sepatutnya ada dalam diri? Bila tiba sahaja bulan puasa, apa yang dibicarakan ialah raya. Bukan solat terawih atau tadarrus Al-Quran...

Sedih aku melihat gelagat kebanyakan masyarakat yang mengaku Islam. Puasa tetapi melakukan maksiat. Puasa tetapi tidak menutup aurat. Puasa tetapi tidak menunaikan solat. Bulan yang penuh rahmat tidak diambil peluang sepenuhnya oleh umat Islam pada hari ini.
p/s: Untuk renungan bersama di bulan Ramadhan... =)

Saturday, August 22, 2009

BULAT ku sayang... =)


Alhamdulillah... Setelah mengeluarkan sejumlah wang yang agak besar untuk modified motor honda bulat tinggalan arwah ayah, akhirnya siap jua. Motor ini dibeli oleh arwah pada tahun 1974. Bermakna motor ini berumur 35 tahun. MAsih lagi menggunakan enjin asal tanpa pernah potong blok. Masih lagi menggunakan gear yang asal. Motor ini masih lagi dalam keadaan yang elok. Tidak ku sangka motor ini akan berjaya di ubahsuai seperti ini. Nak tengok gambar lagi? Tengok kat album facebook ye... =)

Monday, August 17, 2009

My "Crazy" Weekend...


Termenung di Panorama

Alhamdulillah, aku berjaya memenuhi hujung minggu aku dengan pelbagai aktiviti. Boleh dikatakan, aku agak gila memenuhi hujung minggu aku. Pada 15/08/09, pukul 4.30 pagi, aku ke Bukit Panorama, Sungai Lembing bersama-sama Don, Dzaqee, Amir, Syamil, Abu, Moja, Nad dan ramai lagi.... Hajat di hati nak tengok sunrise tapi malangnya, kabus yang agak tebal mengecewakan hajat kami semua. Kami turun dan singgah sebentar makan nasi lemak di warung. Kemudian kami bertolak pulang ke UIA Kuantan.

Pukul 10.30 pagi hari yang sama, aku bersama Moja dan Syaza bertolak ke Berkelah. Drive dengan keadaan tubuh yang agak letih melambatkan pemanduan aku. hehehe... Pukul 11.50 tengah hari, kami tiba di Berkelah dan kami meneruskan perjalanan ke tingkat 7 untuk menyertai team dari UIA Gombak dan Monash University. Kami tiba di tingkat 7 pada pukul 1 petang. Baru sahaja nak mandi, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Jadi, sementara menunggu hujan berhenti, kami makan la dulu. Terima kasih kepada Paan and the geng yang menawarkan makan tengah hari kepada kami. =). Setelah hujan berhenti, kami mandi manda dan mencuba flying fox dan jatuh dalam air. Sangat-sangat menyeronokkan.



Di Air Terjun Berkelah

Kami bergerak turun dari Berkelah pada pukul 5.15 petang dan tiba pada pukul 6.10 petang di tempat permulaan. Kami pulang ke Kuantan pada pukul 6.30 petang dan singgah untuk makan malam di Sekilau setelah mengajak Judin yang menolak perlawaan kami dan Don yang membalas mesej selepas kami habis makan. Pukul 9.30 malam, aku menghantar Moja dan Syaza ke UIA Kuantan dan aku pun pulang ke rumahku di IM 6.

Keesokan harinya, 16/08/09, aku bertolak ke Wira Damai, Batu Caves untuk menyaksikan BASE ACCURACY CHALLENGE di Wira Damai setelah Tok Ya mengajak aku datang. Banyak acara yang di pertandingkan dan aku sangat seronok berada di sana walaupun hanya untuk seketika. Aku pulang ke Kuantan pada malam hari yang sama kerana aku menerima panggilan daripada Umie yang mengatakan bahawa sepupuku yang baru berumur 51 hari dimasukkan ke ICU di HTAA dan disyaki dijangkiti H1N1. Semoga dia selamat. InsyaALLAH...

Di Wira Damai

Thursday, August 13, 2009

Sebuah persahabatan...


Eh, kenapa banyak sangat entri pasal persahabatan ni? Entah la... aku hanya ingin menulis. Sudah terlalu banyak aku tengok sendiri kisah kawan makan kawan, kisah dulu sayang sekarang benci... Membuat aku terfikir... Apakah erti sebuah persahabatan? Apakah nilai sebuah persahabatan? Apakah erti sebuah kasih sayang? Sama-samalah kita fikirkan....

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud, "Sayangilah orang yang kamu sayangi berpada-pada kerana kelak mungkin dia akan menjadi orang kebencianmu dan bencilah orang yang kamu benci berpada-pada kerana kelak mungkin dia akan menjadi orang kesayangan kamu."

Sabda Rasulullah ini membuatkan aku terfikir betapa benarnya kata-kata kekasih ALLAH ini. Dari benci bertukar menjadi sayang dan dari sayang bertukar menjadi benci. Semua ini aku telah lihat dan ada juga yang pernah aku alami sendiri. Dulu, aku sangat mudah membenci orang lain tapi aku terfikir kenapa harus aku benci sedangkan aku bukanlah begitu sempurna sehingga tidak pernah melakukan apa-apa kesalahan langsung. Ini membuatkan aku agak susah membenci atau tidak suka pada orang lain.

Memaafkan adalah suatu yang agak susah untuk insan biasa seperti kita semua lakukan. Tetapi, belajarlah memaafkan kerana kita akan rasa lebih tenang hidup tanpa benci dan dendam. InsyaALLAH... Hati manusia sangat mudah berubah, jadi jagalah hati kita dengan sebaik-baiknya. Sebagaimana kita terasa dengan kesilapan kawan-kawan kita, begitu jugalah apa yang mereka rasa apabila kita menyakiti mereka.

Wujudkanlah perasaan bila rasaku ini rasamu. Janganlah hanya manis di bibir mengungkap kata tetapi tiba-iba menuduh dan menyalahkan orang lain. Dan jika ada kesilapan kawan-kawan, maafkan mereka dengan penuh tulus dan ikhlas. Semoga kita sama-sama mendapat manfaat dari apa yang kita lakukan. InsyaALLAH...
p/s: sekadar renungan bersama... =)

Tuesday, August 11, 2009

True Friend...


Friend... Dalam bahasa Melayu, maksudnya kawan. Apa makna kawan kepada anda? Adakah kawan sekadar untuk menolong anda ketika anda susah? Atau anda hanya berada di sisi kawan bila kawan itu senang sahaja? Mengapa kita perlu ada kawan? Fikir-fikirkanlah...
Ingatlah bahawa kawan ketika senang sangat mudah ditemui tetapi kawan ketika susah sangat payah ditemui. Seorang kawan yang boleh digelar sebagai sahabat ialah seorang yang tidak akan meninggalkan kawannya dalam apa jua keadaan sekalipun. Seorang yang sentiasa ada masa untuk kawannya tidak kira betapa sibuknya dia. Seorang yang tidak akan memberi alasan dan mengelak kawannya. Alangkah bahagianya sekiranya kita bertemu dengan seorang sahabat yang sentiasa bersama kita tidak kira susah atau senang.
"How friends break? Both friends will think the others is busy and will not contact thinking it may be disturbing. As time passes, both will think let other contact. After that, each will think why should I contact first. Here ur love will be converted to hate. Finally without contact, the memory becomes weak. They forget each other. On a fine day they will meet & blame one another." I don't wanna be one of this kind...
Pernahkah anda tidak mempedulikan kawan-kawan anda? Disaat kawan-kawan anda memerlukan anda? Apakah perasaan anda jika perkara yang sama berlaku kepada anda? Wujudkan perasaan bila rasaku ini rasamu dalam diri agar kita menjadi kawan yang baik. Yang sentiasa sanggup meluangkan masa demi kawan tercinta. =D....
Ingatlah bahawa hidup ini tidak selalunya indah. Langit tidak selalunya cerah. Andai kata kawan kita terasa dengan sikap kita, mohonlah kemaafan. Dan belajarlah memaafkan kesalahan kawan-kawan kita. Pernahkah kita terfikir kadang-kadang kita hanya mementingkan diri sendiri sahaja? Jangan biarkan kata-kata bahawa anda sayang kawan-kawan anda hanya di bibir sahaja. Buktikannya... =)
"Andai seorang sahabat membuat kesalahan, tuliskannya di atas pasir kerana apabila angin datang, hilanglah tulisan itu. Andai seorang sahabat melakukan kebaikan, ukirkannya di atas batu agar ia kekal selam-lamanya..."
p/s: aku xtau la apa yang aku merapu ni... huhuhu...

Sunday, August 9, 2009

Gambang Waterpark...


Mula-mula plan nak gi sini ngan judin. Tapi tak jadi. Pastu plan ngan housemate. Pun tak jadi. Tak tahu entah macam ne, tetiba je pergi tempat ni ngan dak2 dalam gambar kat atas ni. Dak2 sciences 2nd year. Maaf mawi, sebagai tukang amek gamabr, gambar mu xdop. hahaha. tengok dalam album kat facebook ye.
Laporan ke Waterpark ini. Overall, aku bagi 7/10 la... Tinggi la tu. Dry park lum siap lagi. Bayaran? RM 19.90 untuk orang dewasa untuk MASUK sahaja. Nak pakai loker, nak pelampung tiub, nak makn minum, kira lain la ye... huhuhu... Aku cukup suka gelongsor air yg pusing-pusing tu. Aku xtau name dia. Tapi best jugak la.... Sampai menjerit-jerit dak ni. hahaha... Yang best jugak, ade air jatuh dari mulut ikan... Ombak buatan kat Coco Beach pun best gak... Anyway, best ada, x best pun ada sebab waterpark ni belum lagi siap 100%.... Sekian...

Wednesday, August 5, 2009

Pernahkah kamu terfikir?


Kadang-kadang...
Kamu hanya melihat kesalahan orang lain terhadap kamu...
Tapi, pernahkah kamu terfikir...
Adakah kamu melakukan kesalahan terhadap orang lain?

Kadang-kadang...
Kamu ingin orang lain memahami kamu...
Tapi, pernahkah kamu terfikir...
Adakah kamu cuba memahami orang lain terlebih dahulu?

Kadang-kadang...
Kamu tidak suka orang melakukan sesuatu yang kamu tidak suka...
Tapi, pernahkah kamu terfikir...
Adakah kamu melakukan sesuatu yang kamu tidak suka itu terhadap orang lain?

Kadang-kadang...
Kamu ingin orang lain menjaga perasaan kamu...
Tapi, pernahkah kamu terfikir...
Adakah kamu menjaga perasaan orang lain?

Kadang-kadang...
Kita tidak sedar akan apa yang kita lakukan...
Tapi kita cukup sedar apa yang orang lain lakukan...
Pernahkah kamu terfikir akan semua ini?

Kadang-kadang...
Kita tidak pernah terfikir akan semua ini...
Apa yang kita mahukan hanyalah untuk diri kita sendiri...
Kita tidak fikir akan orang di sekeliling kita...

Begitulah sifat manusia...
Hanya mahukan yang terbaik untuk diri sendiri...

p/s: Sekadar renungan bersama dan diri sendiri...

Tuesday, August 4, 2009

XPDC Gunung Bunga Buah...

Buat pertama kalinya aku menyertai XPDC bersama-sama Latepackers pada 1-2 Ogos 2009 yang lepas. Kali ini Gunung Bunga Buah yang terletak di Genting Highlands menjadi sasaran. Seramai 15 orang peserta menyertai ekspedisi kali ini. 12 lelaki dan 3 perempuan. 8 orang dari ARC Kuantan, seorang dari ARC Gombak, 4 orang dari Latepackers dan 2 orang dari Filipina.

Kami mula mendaki pada 1 Ogos 2009 pada pukul 3 petang. Aku merupakan kumpulan kedua yang tiba di puncak pada pukul 8.50 malam. Kumpulan terakhir tiba pada pukul 3 pagi. Kali ini aku yang menjadi tukang masak. Walaupun masak cincai-cincai, sedap jugak tengok mereka yang kelaparan makan. hahaha...

Kami mula turun dari puncak gunung pada 2 Ogos 2009 pada pukul 1 petang. Kali ini aku lebih banyak berhenti untuk mengambil gambar dan sembang-sembang dengan Abg Kashaf dan Abg Yusoff. Pergerakan aku agak tebatas ketika separuh jalan kerana lututku mengalami kesakitan menyebabkan perjalanan turun menjadi agak lama. Pada pukul 5 petang, aku tiba di tempat permulaan kami bersama Lutfi dan Abg Kashaf. Pada pukul 6.30 petang, kami bergerak pulang ke UIA Gombak. Pada pukul 1 pagi, kami (aku, cagan, lutfi, gg, shifaa dan mida) bertolak balik ke Kuantan. Terima kasih kepada Asker yang menjadi trekker pada ekspedisi kali ini.

p/s: lepas ni nak naik gunung apa plak ye? huhuhu...